Exposició de la 4a edició de “Material sensible”

Exposició "Material Sensible"

Celebrem una nova mostra col·lectiva de Material sensible, amb fotografies i textos creats per persones que han sobreviscut a abusos sexuals a la infància, amb l’objectiu de sensibilitzar la societat sobre aquesta greu problemàtica i demostrar el poder transformador de la fotografia.

Del 25 de març al 18 de maig, a La Casa Elizalde (c. València, 302. Barcelona), es pot visitar la 4a edició de l’exposició Material sensible, protagonitzada en aquesta ocasió per sis dones resilients.

Aquesta mostra és el resultat de la quarta edició del projecte participatiu de creació fotogràfica Material sensible, organitzat per la Fundació Photographic Social Vision en col·laboració amb la Fundació Vicki Bernadet.

Sis vides, sis artistes

La mostra presenta imatges subtils i metafòriques creades per la Carme, la Cora, la Kemazudea, la Manuela, la Meritxell i l’Olga, sis dones que es troben en un estat avançat del seu procés terapèutic, fet que els permet tractar el tema des d’una inspiradora posició de resiliència.

Autoras de la exposición Material sensible en 2024

Les autores de la quarta exposició ‘Material sensible’ © Imma Cortés

Al taller participatiu que van començar el setembre de 2023, han après a fer servir la fotografia com a eina d’expressió creativa i han pogut revisitar els seus recorreguts vitals. I malgrat que cada cas d’abús és diferent i que les autores són d’edats i orígens molt diversos, les seves històries coincideixen en un fil comú.

Totes comencen quan l’abús interromp la infància. A aquesta ruptura prematura li segueix un llarg període de desolació, por i desesperança. Fins que en algun moment, gràcies al procés terapèutic, el retrobament amb elles mateixes i les xarxes de suport, inicien el camí de la sanació. A poc a poc, amb tendresa i coratge, s’apoderen de la seva vida i miren endavant.

Però cadascuna ho expressa des d’una perspectiva diferent:

· Carme Mercadó Vicens va de l’horror a l’esperança, passant del silenci a trobar les paraules justes ia recuperar la seva presència.

· Cora Freire utilitza la metàfora d’un impermeable amb què pretenia protegir-se del dolor i contrasta la violència patida amb la tendresa que guareix.

· Kemazudea rememora el seu pas decisiu de migrar per deixar enrere allò viscut i recuperar la capacitat de tornar a somiar, recuperant els colors que la feien vibrar.

· Manuela Valcarcel Lario explora la dicotomia entre dirigir la seva mirada cap a l’abús que tot ho taca o mirar allò més lluminós de la seva vida, la complicitat, l’alegria i l’amor.

· Meritxell Navarro Rodríguez, treballa des d’una mirada poètica conceptes com la infància congelada, la nuesa, el contacte amb la natura i els rituals de cures.

· Olga Climent Peña escriu una carta a la nena que va ser i revisa autoretrats de diferents etapes de la seva vida, concloent que no canviaria res del que havia viscut perquè li ha fet ser la dona que és i de la qual se sent orgullosa.

Amb la presentació pública dels relats íntims, busquen visibilitzar una realitat sovint silenciada, amb la voluntat d’ajudar altres persones que pateixen i generar conscienciació social.

Activitats complementàries

Dimecres 3 d’abril, a les 19 h, diverses de les autores faran una presentació de l’exposició, amb entrada lliure.

Dimecres 10 d’abril, a les 19 h, se celebrarà una visita comentada a l’exposició (reserva prèvia aquí), juntament amb autores de l’obra exposada i les responsables del projecte Material sensible Alice Monteil i Mireia Plans, membres de l’àrea d’educació de la Fundació Photographic.

Detall de la quarta edició del taller de fotografia participativa 'Material sensible'.

Detall de la quarta edició del taller de fotografia participativa ‘Material sensible’. © Imma Cortés

A més, s’organitzen visites guiades per a escoles, de dilluns a dijous de 10 a 14 h i de 16 a 18 h, amb reserva prèvia (informació i reserves aquí). Aquest recorregut comentat per l‟exposició aporta un espai de reflexió on parlar del tabú de l’abús, amb l’objectiu de sensibilitzar, informar i aportar eines de prevenció. En anteriors edicions de l’exposició, les visites per a escolars han demostrat un potencial enorme, ja que en un 80% de les visites, algun membre de l’alumnat ha verbalitzat algun tipus d’abús i la detecció d’aquestes situacions permet una intervenció molt més primerenca i beneficiosa per a ells.

Altres facetes del projecte ‘Material sensible’

Durant tot l’any, la Fundació Photographic Social Vision i la Fundació Vicki Bernadet ofereixen càpsules educatives adreçades a alumnat a partir de 14 anys, una activitat participativa amb l’objectiu de potenciar les seves habilitats visuals i establir converses pedagògiques molt necessàries sobre conceptes com ara el consentiment, el xantatge, la culpa, la vergonya, els secrets o les relacions de poder. Aquest format també ha demostrat la seva eficàcia a l’hora d’accelerar processos de verbalització per part de menors.

A més, la Fundació Photographic Social Vision ha produït la pel·lícula documental, també anomenada Material sensible (veure el tràiler aquí), que explica en profunditat el projecte i que es troba a les plataformes digitals de més prestigi cultural, com Filmin (veure documental a Filmin) i CaixaForum+ (veure documental a CaixaForum+) a nivell nacional, a més de ser distribuïda per Pragda en l’àmbit educatiu nord-americà.