Mateusz Kowalik guanya el II Star Photobook Dummy Award

L’Star Photobook Dummy Award ja té maqueta de fotollibre guanyadora per a la seva segona edició, es tracta de Devil’s Rib, del fotògraf polonès Mateusz Kowalik.

Aquesta maqueta va ser presentada com a candidata al Premi per Krzysztof Candrowicz, cofundador del Lodz Festival de Polònia i un dels nominadors internacionals del Star Award 2022. Posteriorment, el Jurat de la present edició la va seleccionar com una de les 10 maquetes finalistes i finalment com a guanyadora .

‘Devil’s Rib’, la maqueta de fotollibre guanyadora, retrata a urbanites que decideixen viure a la natura

El Jurat ha realitzat aquesta declaració en què explica la seva decisió:

“Devil’s Rib” descriu la radical i inspiradora decisió de viure a la natura que prenen algunes persones, ermitans moderns que decideixen voluntàriament escapar del ritme frenètic de la vida urbana per habitar un entorn salvatge, amb els seus encants i dificultats. L’autor va viatjar repetides vegades al lloc, en suma, ha viscut un any en plena natura, a la seva Polònia natal, experimentant i documentant aquest model d’elecció vital.

Les imatges de la seva maqueta de fotollibre ens introdueixen en un món on res no es dóna per fet. Aparentment idíl·lics, els paisatges imperfectes i les persones retratades aconsegueixen transmetre la realitat d’aquesta manera de vida alternativa. Les fotografies transmeten a parts iguals força i vulnerabilitat, tensió i assossec, acompanyades per textos breus que ofereixen informació complementària sobre les tasques quotidianes i aspectes emocionals que afronten aquestes persones.

L’excel·lent disseny de la maqueta, d’acord amb el contingut de la història, destaca per una plàcida sobrietat que contrasta amb poderoses imatges en blanc i negre la capacitat evocadora del qual transcendeix el document.

La resiliència d’aquestes vides en un món natural es troba en harmonia amb els valors que voleu celebrar el Star Photobook Dummy Award”.

Més declaracions de membres del jurat

Mireia Carbonell, directora d’art i dissenyadora gràfica

Sent aquesta la segona edició del premi Star Photobook Dummy Award, sorprèn veure la qualitat de les maquetes que han arribat de més de 36 països. Això demostra el gran moment del fotollibre i la importància d’aquest premi al sector. La diversitat de temàtiques i les narratives meravelloses que s’han desenvolupat ens han complicat molt l’elecció.

Tot i això, el projecte guanyador va aconseguir posar tot el jurat d’acord, per ser una proposta plena de delicadesa i sensibilitat, i molt coherent en la relació entre el concepte i la formalització del fotollibre.

Alice Monteil, responsable de l’àrea educativa de Photographic Social Vision i terapeuta Gestalt

M’ha sorprès la gran diversitat de llenguatges, temes, estils i propostes rebudes. Crec que s’aprecia a la shortlist de finalistes una gran varietat de projectes, i és sorprenent veure com cadascú, a la seva manera específica, respon als valors comuns del premi.

Pel que fa a continguts, he pogut corroborar que el fotollibre és un format molt propens a històries personals, catarsis emocionals i assaigs relacionats amb temes de relacions familiars. Però m’ha agradat veure també com apareixien temes contemporanis d’interès comú com ara la reproducció assistida, la crisi mediambiental, històries sobre identitat de gènere o situacions de repressió a països amb governs dictatorials. Tots tractats des d’un enfocament sensible i delicat.

El treball premiat és un bon reflex de l’equilibri que busquem, entre tema, qualitat i valors. És un treball íntim i profund alhora que interpel·la tota la humanitat sobre un fenomen que ens pertoca a tots. Des de la poesia, la implicació personal i la bellesa fosca que també apassionaven Inés Casals, a qui la creació d’aquest premi rendeix tribut.

Arianna Rinaldo, comissària independient i assessora en fotografia

En només dues edicions el premi Star Award ja confirma la seva qualitat i professionalitat. Gràcies als nominadors internacionals, experts del sector fotogràfic i editorial, la qualitat de les maquetes presentades continua sent molt alta. El fotollibre és un delicat equilibri entre les imatges, allò visual, i el disseny gràfic que enriqueix el conjunt. A això s’hi afegeixen altres elements com el text, el tipus de paper, el tacte, el format, el pes: tot contribueix a potenciar el valor de la història explicada. El premi vol celebrar aquesta unió i encarnar alhora una sèrie de valors que els fundadors del premi associem a la figura d’Inés Casals: entre ells, l’empatia, la bellesa, la poesia, la tenacitat.

Des de la Fundació Photographic, agraïm a les nominadores internacionals la gran qualitat de totes les propostes enviades, i també donem les gràcies al jurat per la seva excel·lent tasca de selecció i avaluació del més d’un centenar de maquetes rebudes. Així mateix, felicitem totes les autores i autors de les maquetes rebudes, molt especialment de les 10 finalistes i, per descomptat, el guanyador. Ansiem, amb gran il·lusió, iniciar el procés de convertir la maqueta “Devil’s Rib” en fotollibre, juntament amb el seu autor Mateusz Kowalik i les editorials Phree, Ediciones Posibles i Editorial RM.