‘Eroding Franco’, de Jordi Jon, guanya la V Beca Joana Biarnés

Jordi JonEl projecte guanyador de la V Beca Joana Biarnés és Eroding Franco de Jordi Jon, sobre la desertificació d’Espanya i la seva vinculació amb els sectors sobre els quals es va establir l’auge econòmic del país durant el franquisme i que avui continuen tenint un pes important en l’economia nacional.

Gràcies a la Beca Joana Biarnés, l’autor comptarà amb 8.000 euros per desenvolupar una investigació fotogràfica, al llarg de nou mesos i amb el suport com a tutor de Juan Valbuena, fotògraf fundador del col·lectiu NOPHOTO, director de l’editorial PHREE i coordinador del Màster Internacional de Fotografia i Gestió de Projectes de l´escola EFTI.

“ERODING FRANCO”, EL PROJECTE BECAT

Jordi Jon

© Jordi Jon

A la proposta presentada com a candidata a la Beca, Jordi Jon relata així el projecte: “és un projecte de fotografia i periodisme que documenta l’estat actual de desertificació a Espanya i el compara amb la informació científica desatesa durant el règim de Franco (1939- 1975).”

L’autor també explica que “en l’auge de l’anomenat ‘miracle econòmic espanyol’ (1959-1974), la construcció, l’agroindústria i el turisme massiu es van erigir com a baluards del desenvolupament econòmic dictatorial. Aquestes mateixes bases, que avui configuren prop del 30 % de l’economia nacional, són també les grans responsables de l’avenç de la desertificació. Cosa que va ser celebrada com un ‘miracle’ s’ha traduït en una càrrega ecològica i social que encara pesa sobre Espanya. Segons dades del Ministerio de Medio Ambiente, el 80% del territori espanyol s’enfrontarà a importants processos de desertificació al segle XXI.

D’aquesta manera, Jordi Jon exposa que Eroding Franco “no és només una exploració de la desertificació, sinó també un recorregut per un passat espanyol que ha deixat cicatrius perdurables al país i la seva societat. El projecte es posiciona com una crida a la responsabilitat compartida cap al medi ambient i la humanitat“.

BIOGRAFIA DE JORDI JON

Jordi Jon és un fotògraf documental i periodista, el seu interès pel periodisme documental va començar quan va estudiar periodisme visual, on cobria històries humanes, psicològiques i relacionades amb el clima.

Ha col·laborat amb diversos diaris nacionals com El Periódico de Catalunya, El Nacional o Nació Digital. D’altra banda, és un dels fundadors de MÓN, una organització de periodisme ambiental i explorador de National Geographic. El seu treball, centrat a capturar històries sobre el medi ambient, inclou reportatges sobre la desertificació a Espanya i la crisi del petroli a Albània, i ha estat exposat i publicat a tot el món, inclosos Espanya, Suïssa, Estats Units, Finlàndia, Alemanya, Índia, i Bangla Desh.

EL VEREDICTE DEL JURAT DE LA V BECA JOANA BIARNÉS

El jurat de la 5a edició de la Beca Joana Biarnés va declarar guanyador Jordi Jon, entre els tres projectes finalistes.

Jessica Murray, com a portaveu del jurat, ha declarat que el projecte de Jordi Jon “demostra el que es pot aconseguir amb una combinació d’imatges potents i una investigació rigorosa. Mentre construeix el seu propi registre visual de la desertificació d’Espanya, Jordi respon a material d’arxiu i fa un intent valent de traçar una línia que vinculi l’actual crisi de l’aigua amb les decisions polítiques i econòmiques preses durant el règim de Franco.”

Jordi Jon

© Jordi Jon

La Beca Joana Biarnés té l’objectiu de donar suport al desenvolupament professional de joves fotoperiodistes, majors d’edat i menors de 35 anys, identificats amb les inquietuds i valors del millor periodisme visual, i propiciar que visibilitzin temàtiques de necessària difusió i reflexió social, centrant-se en la geografia nacional.

Compromesa amb la missió de divulgar i potenciar el valor social de la fotografia documental i el fotoperiodisme, la Fundació Photographic Social Vision crea el 2019 la Beca Joana Biarnés per a Joves Fotoperiodistes en honor de la primera dona fotoperiodista d’Espanya i compleix així el desig de la fotògrafa de donar suport a les noves generacions de fotoperiodistes, alhora que permet a la fundació retre homenatge als seus valors humans i professionals.