“Isabel Azkarate”, gran exposició retrospectiva a Sant Sebastià

S’inaugura una gran retrospectiva d’Isabel Azkarate, considerada la primera dona fotoperiodista del País Basc, que presenta el seu imprescindible llegat fotogràfic encara poc conegut pel gran públic i que surt ara a la llum per complementar la història de les dones fotògrafes del segle XX.

La mostra titulada “Isabel Azkarate” es podrà visitar del 2 de desembre de 2023 al 25 de febrer de 2024 a la sala Artegunea de Kutxa Fundazioa, ubicada a l’edifici Tabakalera de Donostia / Sant Sebastià.

L’exposició, produïda per Kutxa Fundazioa i comissariada per Silvia Omedes, directora de la Fundació Photographic Social Vision que representa la fotoperiodista, presenta més de 300 fotografies, moltes d’elles inèdites i realitzades per Isabel Azkarate entre 1978 i 2006, i projecta vídeos amb 155 fotografies realitzades al llarg de tota la vida en els seus viatges arreu del món i en el seu àmbit domèstic.

Trajectòria professional d’Isabel Azkarate

L’exposició retrospectiva està articulada en 7 àmbits temàtics que resumeixen una trajectòria professional de més de 40 anys, englobats sota els títols «Barcelona», «La experiencia americana», «Documentando la noticia», «La vida en Euskadi», «Circo. Sin máscara ni artificio», «Arte y parte» y «Una vida, un viaje».

Entre altres imatges incloses a la mostra, trobem el seu testimoni de l’etapa més violenta i dolorosa del terrorisme al País Basc com a fotògrafa en plantilla del diari La Voz de Euskadi, i dels cruents atemptats de Sendero Luminoso a Ayacucho, Perú, però també la seva visió de la fotogènica ciutat de Nova York dels primers anys vuitanta, on va captar personatges únics a carrers i parcs, a circs i festes LGTBI+.

També repassa la seva fructífera relació amb el món de l’art, retratant les reaccions del públic davant de diverses expressions artístiques, o captant el glamour i també la intimitat d’innombrables músics, cineastes, escriptors, pintors o escultors, destacant la seva mítica darrera sessió de fotos de Bette Davis, dies abans de la mort de la diva del Hollywood clàssic.

Donació del Fons Isabel Azkarate i llibre dedicat a l’autora

La retrospectiva celebra la donació del Fons Isabel Azkarate a Fototeka de Kutxa Fundazioa, que garantirà la conservació, l’estudi i la difusió d’aquest valuós llegat, format per més de 175.000 objectes, entre negatius i diapositives, càmeres, catàlegs i publicacions originals en premsa.

A més, en col·laboració amb Kutxa Fundazioa i el Museu San Telmo, l’editorial Blume i la Fundació Photographic coediten el llibre Isabel Azkarate, primera gran publicació que amplia el coneixement de l’obra de la fotoperiodista amb prop de dues-centes imatges, moltes d’elles inèdites.

Portada del llibre “Isabel Azkarate”.