El 2023 de Photographic

El 2023 que ara deixem enrere, hem complert 22 anys defensant la fotografia documental com a eina per comprendre el món i afavorir la transformació social.

Destaquem a continuació alguns grans èxits aconseguits en què ha estat un any realment excepcional per a la Fundació Photographic Social Vision, en totes les nostres àrees.

Entrada a Villa Alegre, nova seu de la Fundació Photographic.

Compromís amb la fotografia documental

Aquest 2023 hem obert al públic Villa Alegre, nova seu de la Fundació Photographic i ho vam fer celebrant la festa de Sant Jordi – Dia del Llibre, amb prop de 1000 persones que van assistir a la nostra primera fira de fotollibres, amb una selecció de les millors editorials nacionals del sector: Blume Editorial, Ediciones Anómalas, Ediciones Posibles, Ojos de Buey, Phree i RM.

Aquest mateix dia celebrem diverses activitats, com la presentació de “Devil’s Rib”, resultat del II Star Photobook Dummy Award, amb el seu autor Mateusz Kowalik i els editors que col·laboren amb el nostre premi per a maquetes de fotollibre.

En aquest 2023, hem celebrat a més la tercera convocatòria del mateix Star Award, la guanyadora del qual ha estat Ruth Lauer-Manenti i que l’any vinent presentarà el seu fotollibre acabat.

L’altre gran premi atorgat per la nostra Fundació és, per descomptat, la Beca Joana Biarnés per a Joves Fotoperiodistes, per a la cinquena edició de la qual acabem de tancar convocatòria. Sabrem qui la guanya a principis de l’any que ve, de la mateixa manera que el gener del 2023 vam donar a conèixer el guanyador de la quarta edició, el gallec Adra Pallón, que ara mateix està acabant de donar forma al seu projecte sobre la despoblació del entorn rural.

I també el 2023, l’andalús Santi Donaire, guanyador de la nostra tercera Beca Joana Biarnés, va exposar els resultats de la seva investigació sobre els efectes de la gran indústria agroalimentària espanyola a la mostra Hasta que la tierra aguante” a EFTI – Centre Internacional de Fotografia i Cine (Madrid) i, posteriorment, va presentar també el projecte a la nostra seu a Barcelona.

El jardí de Villa Alegre va acollir a més a més un debat sobre bones pràctiques als festivals de fotografia catalans, que formarà part d’un estudi més ampli que donarem a conèixer l’any que ve.

I, per descomptat, vam organitzar de nou al CCCB i gràcies al suport de la Fundació Banc Sabadell, l’Exposició World Press Photo a Barcelona, ​​que va atreure uns 57.000 visitants i va comptar amb activitats complementàries organitzades al costat de les Jornades Fotogràfiques del Masnou, Casa SEAT i Metges Sense Fronteres amb CCCB Debats.

Presentació del projecte “Passengers”, de César Dezfuli, durant la inauguració de l’exposició World Press Photo 2023 a Barcelona © Àngel Garcia

El poder transformador de la fotografia

En els dinou anys portant a la nostra ciutat la mostra de fotoperiodisme més reconeguda del món, una de les nostres prioritats sempre ha estat extreure’n tot el potencial educatiu. I per això ens fa feliços que a la mostra World Press Photo 2023 hem tornat a esgotar places de les nostres visites guiades per a públic general i també per a escoles.

També ens omple d’orgull l’espectacular creixement del projecte “Material sensible que ha iniciat la quarta edició del taller de fotografia participativa, però que a més s’ha diversificat en diferents accions.

D’una banda, aquest projecte que ofereix el potencial transformador de la fotografia a persones que han patit abusos sexuals a la infància s’ha transformat també en un documental creat per la nostra Fundació i del qual hem realitzat nombroses projeccions davant de diversos grups i entitats o en espais com el Menorca Doc Festival. Tot i que el moment cim ha estat la seva estrena per a tot el país a través de Filmin, en ocasió del Dia Internacional per la Prevenció Contra l’Abús Sexual Infantil. El documental es pot veure a Filmin en aquest enllaç i està collint excel·lents valoracions dels usuaris de la plataforma.

D’altra banda, hem dut a terme en centres d’ensenyament secundari una sèrie de càpsules educatives relacionades amb aquest mateix projecte i que ja s’han impartit a prop de 400 estudiants, combinant l’anàlisi visual amb la sensibilització, la reflexió i el debat.

El nostre documental “Material sensible” es troba disponible a Filmin.

Protegint el nostre patrimoni visual

La nostra tasca cuidant els arxius fotogràfics dels nostres autors representats també ha gaudit de grans moments aquest 2023.

D’una banda, complim un dels somnis de Joana Biarnés en recopilar el seu treball excel·lent per al sector de la moda a l’exposició “Moda a pie de calle, a la Sala Canal d’Isabel II en col·laboració amb la Comunidad de Madrid, i que va posar en valor que la primera dona fotoperiodista del país va ser també la nostra pionera femenina a la fotografia de moda.

La nostra feina al llarg dels anys amb l’Arxiu de Biarnés va centrar la conferència que vam oferir sobre gestió i difusió d’arxius a la primera edició del Congrés “Sobre Fotografia”, organitzat per la Plataforma Centro de Fotografía e Imagen a la Universidad de Alcalá a Madrid.

Una altra gran fita, va ser presentar “L’esprit nomade”, la primera exposició retrospectiva de Jacques Léonard, que ha suposat el reconeixement definitiu de l’autor a França, el seu país natal. La mostra, comissariada per Photographic al costat del Musée Réattu va formar part del programa oficial de Les Rencontres de la Photographie d’Arles, el festival de fotografia més prestigiós del món, i va coincidir amb una segona mostra amb obra a la venda del mateix autor a l’Anne Clergue Galerie de la mateixa localitat francesa.

D’altra banda, juntament amb el nostre representat Manuel Outumuro, hem organitzat dues exposicions al festival de fotografia analògica Revela’t (Vilassar de Dalt, Barcelona). I una d’elles, l’anomenada “Orografía del camino”, ha itinerat també al Museu Boca del Calvari de Benidorm on es pot visitar fins a l’abril del 2024.

També participem a la desena edició d’Art Photo BCN amb una mostra de diversos d’aquests arxius i d’altres que representem com els de Ferran Freixa, Oriol Maspons, Leopoldo Pomés o Joaquín Tusquets de Cabirol.

A més, aquest any hem començat a representar Anna Turbau, una de les pioneres del fotoperiodisme català i una fotògrafa compromesa, que aquest mateix any va rebre el premi a la trajectòria fotogràfica del Transhumant Festival.

Isabel Azkarate a la inauguració de la seva exposició retrospectiva. © Juantxo Egaña

Finalment, el 2023 ha estat el gran any de la nostra representada Isabel Azkarate, la primera dona fotoperiodista del País Basc. Primer va ser homenatjada a la inauguració del XXII Seminari de Fotografia i Periodisme a Albarracín (Terol). I, sobretot, protagonitza una gran retrospectiva a la seva ciutat natal de Donostia, comissariada per Silva Omedes, directora de la Fundació Photographic, per a Kutxa Fundazioa. L’exposició es pot visitar fins al febrer del 2024 a la sala Kutxa Kultur Artegunea, de l’edifici Tabakalera, i destaca la rellevància d’un llegat encara poc conegut pel gran públic i que ara surt a la llum per complementar la història de les dones fotògrafes del segle XX.

Sens dubte, 2023 ha estat un any que a Photographic recordarem amb orgull i molt d’afecte.